Dat je human capital cruciaal is om je bedrijf te laten overleven, daar is iedereen het over eens. Zonder je medewerkers draait de boel immers niet. Maar hoe zorg je nu voor dat je weet wat leeft? Een jaarlijkse personeelstevredenheids-enquete als verplicht nummer? Een verloren kans als je het mij vraagt als je niet eerst stilstaat bij wat je er uit wil halen. Misschien haal je je tevredenheid van je medewerkers hierdoor zelfs naar beneden? Ik deel graag mijn visie rond wat wel werkt als je een human capital scan wil uitvoeren:
Vergeet 'tevredenheid', wat écht telt is 'engagement'
Tevredenheid of happiness om een mode-woord te gebruiken is niet voldoende. Medewerkers kunnen perfect gelukkig zijn en toch geen zin hebben om hun schouders te zetten onder het veranderproject dat je voor ogen hebt. Engagement is wat je nodig hebt om samen bergen te verzetten. Engagement vereist echter ook wel wat meer van je organisatie dan koekjes te voorzien in de lunchpauze. Engagement vereist inzet en betrokkenheid van alle partijen. Een duidelijke visie is een belangrijk onderdeel.
Stel de juiste vragen
Stel je de verkeerde vragen in je enquete, dan krijg je verkeerde antwoorden en wordt je data waardeloos. Hier hou je best rekening mee:
- Hou je vragen eenvoudig, concreet en neutraal. Zorg dat persoonlijke interpretatie van de vraag onmogelijk is.
- Denk vooraf goed na wat je eigenlijk wil te weten komen. Welk probleem wil je in de toekomst vermijden? Absenteïsme, personeelsverloop, vacatures die niet ingevuld raken, gebrek aan resultaten, deadlines die niet gehaald worden, teams die niet communiceren..
- Laat ruimte voor enkele open vragen. Sommige medewerkers vinden het makkelijker om bepaalde zaken aan te kaarten in een eigen geschreven tekst.
- Overweeg om medewerkers te bevragen in hun moedertaal. Taalbarrières zorgen voor onnodige drempels.
‘Meten is weten. Kies de juiste hefbomen om het engagement van je human capital te vergroten’
Kader de Human Capital Scan
De basisdoelstelling van elke 360° feedback is positief en is gericht op ontwikkeling. Kader eerlijk de bedoeling van de human capital scan. Leg uit waarom feedback zo cruciaal is in elke samenwerking. Wat de voordelen voor de medewerkers kunnen zijn bij oprechte feedback. Geef om praktische redenen ook mee hoe lang het ongeveer duurt om de feedback online in te vullen. En last but not least - waar ook veel enquetes falen - wat je uiteindelijk met de resultaten zal doen! Plan wanneer je medewerkers de resultaten en de bijhorende actieplannen zullen zien.
Standaard is een human capital scan anoniem. Overweeg om de bevraging niet anoniem te doen als je organisatie matuur genoeg is.
Kies de juiste hefbomen
Eens de resultaten binnen zijn start de analyse van de data. Voeg extra data toe uit je HR-database om nog meer uit je resultaten te halen. Bij B21 zorgen we nog voor een extra'tje. We laten artificiële intelligentie - machine learning los op de ruwe data om niet alleen te zien welke patronen terug komen maar ook om verbanden te ontdekken.
Een overzichtelijk duidelijk rapport met de juiste detaillering op organisatie of locatie is onontbeerlijk om de resultaten te interpreteren. Kies bij voorkeur een partner die gericht naast de bevraging ook advies en consultancy kan geven hoe je de resultaten in een volgende bevraging kan verbeteren. Wil je de ROI van deze bevraging verhogen dan is het essentieel om in je HR-beleid en organisatie-strategie aan de juiste hefbomen te draaien.
Schiet in actie
Bevragen alleen is niet voldoende. Zelfs betrokken medewerkers worden cynisch als de resultaten van de bevraging niet transparant gecommuniceerd worden. Je mensen zijn ook realistisch genoeg om te beseffen dat je als organisatie niet alles binnen een maand opgelost krijgt, wat ze wel verwachten is een plan van aanpak. Wat ga je doen? Wie wordt betrokken? Wanneer ga je iets aanpakken? Geef je mensen een vooruitblik. Hoop. En toon vooral ook je eigen engagement als bedrijf in je human capital.
Wil je weten of je acties effectief waren? Zorg dan zeker voor een reality check na één à anderhalf jaar. Doe dezelfde bevraging en check of het effectief de goede richting uitgaat.
Het voordeel om met B21 in zee te gaan? Wij ontzorgen jou door all-in-one partner te zijn bij 360° feedback. Zowel de bevraging, de analyse (met AI), het rapport met advies en aanbevelingen én mogelijke implementatie van oplossingen kunnen wij aanbieden.
Wil jij sparren over je human capital scan? Boek je gratis online sparringmoment om elkaar te leren kennen.
Magali Bleuzé
Challenger & performance coach
Let's connect via LinkedIn!