Nudge je medewerkers
Featured

Change management in crisistijd - 5 tips

Elke verandering of crisis heeft 2 zijden. De angst of onzekerheid kan typische stressreacties bij je oproepen: bevriezen, vluchten of vechten. De vierde stressreactie is her-oriënteren. Her-oriëntatie betekent even afstand nemen, reflecteren over wat er gebeurt, om nadien heldere beslisisngen te kunnen nemen. Je neemt als het ware een röntgenfoto, denkt na over welke stappen je nu best zet en hoe je het best aanpakt. Kort door de bocht zet je jezelf in de stoel van de regisseur en pak je actief beslissingen.

 

Kies jij de slachtofferrol of zet jij je in de stoel van de regisseur?

 

 

Change management tips in crisistijd

Als organisatie en als leidinggevende heb je de mogelijkheid om je medewerkers een hoop nudges te geven zodat ook zij niet geblokkeerd raken in de slachtofferrol maar deze crisis als opportuniteit kunnen zien. Met onderstaande 5 nudge-tips blijf je alvast in hecht contact met je medewerkers en verlaag je het stress-niveau in je organisatie of team.

 

Tip 1: Communiceer

Typisch in crisissituaties daalt de communicatie. Volgende uitspraken zullen je niet vreemd in de oren klinken: "we hebben het al druk genoeg", "nu hebben we even andere katten te geselen", "we kennen zelf de oplossing ook niet dus zwijgen we liever".
Fout! Net de onzekerheid, onwetendheid bezorgt heel veel mensen stress en frustraties.
Net nu is het belangrijk om te communiceren met wat je bezig bent. Zet je ego opzij, vertel ook eerlijk dat je vandaag de oplossing nog niet kent, communiceer welke stappen je vandaag aan het zetten bent.

Tip 2: Structuur

Leiding geven op afstand - kan ik mijn mensen vertrouwen, efficiënt thuiswerken met kinderen in de buurt, eenzaamheid door de daling van sociale contacten ... dit zijn slechts enkele uitdagingen waar medewerkers nu mee geconfronteerd worden.
Het verlies aan een vaste structuur, een verlies aan routine verhoogt de stress want creëert onvoorspelbaarheid. Lees zeker de artikelen met tips hoe je als bedrijf je mensen opnieuw wat houvast kan geven.

Tip 3: Positiviteit

Benadruk vooral de positieve effecten van deze crisis. Positiviteit is bijzonder aanstekelijk. Het denken in opties, in keuzes werkt enorm bevrijdend en is de basis van een groei-mindset.

 

‘The growth mindset allows people to thrive during some of the most challenging times in their lives.’ - Carol Dweck 

 

Tip 4: Focus op de early adapters

Het allergrootste misverstand in change trajecten is om te focussen op de mensen die de meeste weerstand bieden.
Bepamper je early adapters, betrek hen als eerste en laat hen fungeren als influencers om ook de rest van je medewerkers mee te krijgen.

Tip 5: Luister 

Welke menselijke eigenschap wordt het allermeest geapprecieerd in crisistijden. Empathie. Toon begrip, luister onbevooroordeeld, leef je in en biedt menselijke oplossingen aan. Het effect zal je zien na de crisis. Loyaliteit wordt gevoed door empathie.

En nu?

Nog vragen? Onduidelijkheden?
Samen even sparren over jouw persoonlijke uitdagingen in deze crisis?
Laten we elkaar leren kennen, boek je gratis online sparringmoment.

Magali Bleuzé
Challenger & performance coach
Let's connect via LinkedIn!

 

 

Related Articles