Leiding geven op afstand - piece of cake?

Leiding geven op afstand - piece of cake?

Het aansturen van een remote team vergt een andere mindset en aanpak van jou als leidinggevende.
Je medewerkers werken op verschillende fysieke locaties wereldwijd, of je medewerkers werken structureel bij klanten, of je medewerkers werken thuis omwille van een epidemie. Al zitten ze niet fysiek samen, ze vormen éen team. Wat zijn nu de zaken waarop je dient te letten bij het leiding geven op afstand?

Wat leiding geven op afstand uitdagend maakt

Communiceren verloopt moeizamer (zeker met tijdsverschillen). Informele gesprekken houden is minder evident, je hebt geen fysieke controle, en soms is er ook nog een taal- of cultuurverschil. En wellicht het belangrijkste verschil: er zijn dingen die in kantoor-omgeving perfect werken, maar remote gewoon onmogelijk zijn. Probeer eens een fysiek schouderklopje te geven of een subtiel knipoogje...

Een team op éen locatie drinkt samen koffie, iemand die jarig is trakteert met taart, ’s middags gaan ze samen lunchen. Allemaal kleine, onbelangrijke team-momenten die met remote medewerkers een stuk moeilijker zijn: zij blijven een beetje buitenstaander in hun eigen team.

Vertrouwen

Het lijkt natuurlijk en vanzelfsprekend, maar zonder wederzijds vertrouwen gaat het niet lukken. Als teamleader vertrouw je erop dat je remote medewerker zich even veel inzet als je medewerker naast je op kantoor. Heb je dat vertrouwen niet, verwerf het dan of neem afscheid. Controleer wel nauwgezet of de geleverde output overeenstemt met de gemaakte afspraken. Stap af van aanwezigheids- of activiteitscontrole: kies voor resultaat-doelstellingen.

Transparantie

In face-to-face situaties is het al niet simpel om ondubbelzinnig te communiceren, op afstand is dit nog moeilijker. Wees helder in je verwachtingen, verifieer of de ander je boodschap effectief op dezelfde manier interpreteert. Gebruik tools als Zoom, Skype of Teams zodat je elkaar effectief kan zien, vergeet de impact van non-verbale communicatie niet! Stel nog meer vragen dan je anders al zou doen en luister actief. De verleiding is groot om terwijl je aan het videobellen bent ook je mails te checken, nefast voor je luistervermogen.

Betrokkenheid

Medewerkers op afstand kunnen hun job dan al perfect uitvoeren, als leidinggevende wil je ook dat ze zich betrokken voelen. Dat kan alleen als je ze zelf voldoende betrekt in de dagdagelijkse activiteit. Dat betekent dat je – net zoals je met je lokale medewerkers doet – hen kan “binnen roepen” als je hun expertise nodig hebt. Aarzel niet: bel ze even. Die kleine informele calls maken net dat de remote medewerker zich deel van het team voelt. Stimuleer gemengde werkgroepen, laat de remote medewerker inbellen op de vergadering. Trek voldoende tijd uit voor informele babbels, per telefoon. Creëer je virtuele koffiemachine. Houd je “deur” open, wees makkelijk bereikbaar voor je remote mensen.

Natuurlijk bouw je controles in waar je delegeert. Waar dit voor je lokale medewerkers periodiek gebeurt, is dit voor je remote medewerkers zo wat iedere keer als je ze ziet. Be hard on the facts, soft on the people. Afspraak is afspraak, de resultaten moeten er zijn. Speel niet op karakter, beperk je tot een analyse van de feiten. Heb je medewerkers die thuiswerken? Laat hen mijn artikel lezen met tips rond efficiënt thuiswerken.

Worden team-resultaten behaald? Celebreer! Vergeet je remote-medewerkers niet! Als ze er niet fysiek kunnen bij zijn, betrek ze dan, maak massaal gebruik van live video. Maak dat je als leidinggevende de ene keer hier bent als je viert, de andere keer op een andere plek. Deel de vreugde. 

 

Magali Bleuzé
Challenger & performance coach
Let's connect via LinkedIn!

Laten we elkaar leren kennen, boek je gratis online sparringmoment.

 

 

 

Related Articles